Republica Moldova este o economie de piață emergentă în inima Europei, între România este vestul și Ucraina în est. Țara este membră a Organizației Mondiale a Comerțului din 2001; este primul stat ex-sovietic care s-a alăturat acestui club internațional.

Moldova beneficiază, de asemenea, de comerțul liber sau preferențial cu 43 de țări. Cele mai importante asociații comerciale și parteneriate la care s-a înscris Moldova:

 

ZLSAC - Acordul de liber schimb profund și cuprinzător: 28 de state membre

 

CEFTA - Acordul de liber schimb european central: Macedonia de Nord, Albania, Bosnia-Herțegovina, Muntenegru, Serbia, Kosovo, Moldova

 

GUAM - Acordu de liber schimb: Georgia, Ukraine, Azerbaijan, Moldova

 

OCEMN - Cooperare economică la Marea Neagră: Albania, Azerbaidjan, Georgia, Rusia, Turcia, Armenia, Bulgaria, Grecia, România, Serbia, Ucraina, Moldova

 

CIS - Acordu de liber schimb: Russia, Belarus, Armenia, Azerbaijan, Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan

 

Acord de liber schimb cu Turcia

 

The Republic of Moldova also benefits from the U.S. Generalized System of Preferences

 

Aceste acorduri economico-comerciale permit companiilor rezidente din Moldova să acceseze piețe care reunesc peste 880 de milioane de clienți potențiali.

Republica Moldova negociază și cu Republica Populară Chineză și țările AELS (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) pentru a semna acorduri similare.

ZLSAC se bazează pe următoarele principii:

  Schimburi liberalizate de bunuri și servicii

  Exportul liber al forței de muncă

  Taxe mai mici

  Bariere tehnice scăzute netarifare

  Bariere tehnice scăzute netarifare sau lipsa acestora

  Armonizarea legislației Republicii Moldova cu legislația și reglementările aplicate în UE

Moldova în clasamentul internațional

În 2021 indicele Libertății Economice Mondiale, Scorul Moldovei este 62,5, făcând din economia sa cea de-a 85-a cea mai liberă din lume, înaintea Greciei (96), a Rusiei (92), a Chinei (107) și a Ucrainei (127). Scorul său general a crescut cu 0,5 puncte, în principal datorită îmbunătățirii scorului impozitului.

Raportul 2019 Global Competitiveness a acordat Moldovei 56,7 puncte și locul 86 într-o listă de 141 de țări chestionate. Țara a avansat două poziții în poziția generală. În 2017 a arătat cea mai puternică evoluție din regiunea euro-asiatică.

În raportul 2020 Ease of Doing Business raport, Moldova s-a clasat pe locul 48, cu un scor DB de 74,4, în fața vecinilor săi România (scor DB - 73,3) și Ucraina (scor DB - 70,2), care s-au clasat pe locul 55 și respectiv pe locul 64. Moldova a depășit, de asemenea, țări precum Ungaria, Italia, Luxemburg și Bulgaria. Anul trecut Moldova a făcut mai ușoară gestionarea permiselor de construcție, având un salt de 13 poziții la acest indicator.

13

 

156

 

84

 

22

 

48

 

45

 

33

 

38

 

62

 

67

 
 

Starting a Bussiness

Dealing with Construction Permits

Getting Electricity

Registering Property

Getting Credit

Protecting Minority Investors

Paying Taxes

Trading across Borders

Enforcing Contracts

Resolving Insolvency

Potențialul comercial

Biroul Național de Statistică informează că, în anul 2020, exporturile de mărfuri au însumat 2485,2 milioane dolari SUA. În contextul unui an pandemic, care a afectat economia mondială și comerțul international, valoarea exporturilor moldovenești a fost mai mică cu 10,6% față de anul 2019.

Uniunea Europeană rămâne a fi cel mai important partener compercial pentru Republica Moldova, fiind principala destinație a exporturilor (66,7%) și importurilor (45,6%) moldovenești.

Principalele sectoare economice sunt:

Agricultura - cu un accent puternic pe produsele proaspete

Vinificația - cu mărci de renume internațional

Industria ușoară - în special textilă și încălțăminte

Carne și lactate

Construcții

Produse cosmetice

Automotoare

 

Republica Moldova înregistrează o creștere dinamică în domeniul TIC. Actualmente, acesta este al 3-lea cel mai important sector al economiei naționale, înregistrând o rată de creștere de 40-50% anual în ultimii ani. Ponderea sectorului în PIB este de 7%, exporturile serviciilor aferente TIC depășind domeniile tradiționale de export.

 

Investițiile străine directe

În 2019, potrivit Băncii Mondiale, investițiile străine directe nete în economia Moldovei s-au ridicat la 593 milioane de dolari SUA, ceea ce este aproape de două ori mai mult decât în anul precedent și un record absolut pentru ultimul deceniu. ISD-urile au crescut cu 9,4% în comparație cu anul 2018.

În Moldova a fost înregistrată o Asociație a Investitorilor Străini pentru a avea grijă de drepturile investitorilor și pentru a consilia Guvernul în politica publică. În plus, investitorii au o serie de pîrghii regionale pentru a-și atinge obiectivele: Asociația Europeană a Afacerilor, Camera de Comerț Americană, Camera de Comerț Italo-Moldovenească, Camera de Comerț Franța-Moldova și filiala Camerei de Comerț a României în Moldova.

Investitorii și liderii de afaceri fac parte, de asemenea, dintr-un Consiliu Economic care consultă primul-ministrul Republicii Moldova în probleme economice. Acest organ numără printre membrii săi 41 de reprezentanți ai comunității de afaceri, 43 de reprezentanți ai instituțiilor de stat și 16 reprezentanți ai științei și cercetării. Investitorii străini sunt reprezentați de șase grupuri operative de lucru care sunt prezidate de asociații de afaceri. AmCham se ocupă, de exemplu, de eliminarea constrângerilor din activitatea antreprenorială, EBA se ocupă de facilitarea comerțului transfrontalier, iar FIA abordează stimularea și reținerea investițiilor private.