
„Export Morning”: Provocările și oportunitățile Orientului Mijlociu pentru antreprenorii moldoveni
08 Decembrie, 2020Promovarea imaginii Republicii Moldova, calitatea produselor autohtone și competitivitatea sunt principalele aspecte prin care Republica Moldova poate cuceri piața neexplorată a țărilor din Orientul Mijlociu. Aceasta este concluzia celei de-a 10-a sesiuni a programului „Export Morning”, desfășurată în data de 8 decembrie 2020, cu genericul „Potențialul din Golf – 1001 de oportunități”. Evenimentul a fost organizat de către Agenția de Investiții, cu susținerea financiară a proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova (APM).
În contextul pandemiei, programul lansat anul trecut continuă online și are scopul de a oferi antreprenorilor moldoveni sprijin complex – informativ și practic – pentru a facilita accesul exporturilor pe piețele externe. Sesiunea dedicată pieței din Emiratele Arabe Unite a întrunit experiența de comerț bilaterală pre-pandemie, situația actuală și viziunea de viitor, privind oportunitățile pentru exporturi pe această piață, din perspectiva companiilor locale antrenate în activități comerciale pe piața emiriană.
Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții: „Cu sesiunea dedicată pieței emiriene, programul de asistență a exportatorilor autohtoni Export Morning a ajuns la cea de-a 10 ediție. Pe parcursul anului peste 300 de companii autohtone antrenate în activități de export au primit asistență tehnică din partea experților, dar și au găsit răspunsuri la întrebările legate de strategiile de acces, modalitățile eficiente de promovare a produselor, specificul preferințelor consumatorilor. Odată cu trecerea programului pe platformă online, am primit confirmarea relevanței conținutului din partea a peste 63.000 urmăritori în regim live. Ultima ediție din 2020 a abordat o piață încă exotică pentru Republica Moldova, dar cu un potențial foarte mare pentru o gamă variată de produse cu valoare adăugată. Experiența de participare a Agenției în 2019 la expoziția Agriscape la Abu-Dhabi, unde au fost expuse 37 de profile investiționale din sectorul agroalimentar, ne face să încurajăm companiile autohtone să exploreze această piață și să nu scape din vizor cea mai mare expoziție mondială – Expo Dubai 2020, la care țara noastră participă cu un pavilion de țară. Agenția va continua să identifice, elaboreze și pună la dispoziția antreprenorilor noi platforme de promovare, oferind asistență în accesul acestora pe diverse piețe de desfacere.”
Emiratele Arabe Unite au un potențial de circa 10 milioane de consumatori, iar actualmente peste 90% din consumul de produse alimentare este din importuri. Totodată, cererea de alimente ambalate în EAU a ajuns la 5,7 mld. USD în 2018, în creștere față de 1,4 miliarde USD în 2014.
E.S. Victor Haruța, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Emiratele Arabe Unite: „Cele mai mari importuri de produse alimentare provin din Brazilia, SUA, Franța, China, Arabia Saudită ș.a. Astfel, produsele moldovenești, pentru a intra pe piața Emiratelor Arabe Unite, urmează să concureze cu acești mai exportatori. Respectiv, la prima etapă este necesar să se investească timp și resurse în promovarea imaginii Republicii Moldova, a calității produselor din țara noastră și a competitivității lor. Aceste investiții vor ajuta în timp producătorii să intre nu doar pe piața EAU, dar și pe piețele țărilor membre ale Consiliului de Cooperare al Golfului.”
Principalele mărfuri autohtone exportate pe piața emiriană în 2020 sunt: autoturismele și alte vehicule, sorgul boabe, medicamentele, înghețata, articolele de transport/ambalare, dispozitivele electronice, cafeaua și înlocuitorii de cafea etc. Deși se confruntă cu dificultăți logistice, producătorii autohtoni consideră piața EAU una extrem de profitabilă.
Carolina Linte, director executiv, Asociația Națională a Producătorilor de Lapte și Produse Lactate „Lapte”: „Ne dorim să accesăm piața UAE cu lapte praf și cașcaval, produse care pot fi păstrate și transportate o perioadă mai îndelungată. Momentan avem două întreprinderi care procesează produse cu valoare adăugată, precum este înghețata, și exportă în țările Golfului Persic. În Dubai, spre exemplu, companiile preferă ca înghețata să fie ambalata în cutii de până la un kg, ceea ce presupune o putere de cumpărare mai înaltă. Concurența pe această piață este foarte mare, dar și profitabilitatea este pe măsură.”
Iurie Fală, director executiv, Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct”: „Regiunea Orientului Mijlociu este o piață competitivă, cu o mulțime de consumatori gata să plătească pentru fructe de calitate și, în acest sens, producătorii moldoveni îndeplinesc rigorile necesare de livrare, calitate și sortiment. Vreau să menționez că există numeroase oportunități pe această piață, în special pentru mere și struguri de masă. Pentru noi, cea mai bună perioadă este începutul lunii august și al lunii octombrie, când agenții din sud încă n-au finalizat recoltarea, iar cei din emisfera nordică încă nu au început-o.”
Republica Moldova va participa la următoarea ediție a celei mai de anvergură expoziții mondiale „Dubai-2020”, care urma să se desfășoară în luna octombrie a acestui an, dar a fost amânată pentru perioada 1 octombrie 2021 – 31 martie 2022. În cadrul acesteia s-au înscris 192 de țări, iar organizatorii prognozează 25 de milioane de vizitatori, dintre care 70% – internaționali.
Agenția de Investiții face parte din grupul de lucru pentru pregătirea pavilionului Republicii Moldova la expoziția mondială „Dubai-2020”, fiind responsabilă de amenajarea zonei de intrare, a zonei de investiții și a zonei de descoperiri. Brandul de țară „Pomul Vieții” este elementul de bază în designul standului.
Natalia Ivanov, manager expoziții, S.A. „Moldexpo”: „Republica Moldova va participa pentru a patra oară la un eveniment de acest fel. Scopul participării este de a spori nivelul global de cunoaștere a țării și de a crea oportunități. Pavilionul Republicii Moldova este situat în sectorul Mobilitate. Iar una din temele-cheie ale acestui sector este «Oare mai sunt locuri pe pământ care merită descoperite?».”
Ediția actuală a programului „Export Morning” a fost precedată de sesiunile axate pe potențialul de export din România, Polonia, Bulgaria, Germania, Italia, Cehia, Republica Populară China, Federația Rusă și Ucraina.